Tarta T700

6
Tarta T700
Tarta T700
Ostatni samochód osobowy produkowany przez czeską firmę Tatra. Samochód produkowano w latach 1996-1999. Wytworzono około 72 sztuk. Co ciekawe auto napędzane było wyłącznie silnikami v8 o pojemności 3,5 oraz 4,4 litra. Auto było napędzane na tylną oś. Powstał także prototyp 2–drzwiowego coupé T700 GT. Na bazie Tatry 700 powstał też samochód sportowy Tatra Ecorra Sport V8. Był to pojazd typu 2–drzwiowe coupé z silnikiem o mocy 400 KM, który rozpędzał auto do 320 km/h
Obrazek zwinięty kliknij aby rozwinąć ▼

MAZ-543 АА-60

3
MAZ-543 АА-60
Główny lotniskowy wóz strażacki AA-60(543)-160 został opracowany w OKB-8 na podwoziu MAZ-543. Specjalnie dla tego samochodu opracowano pompę o wydajności 60 l/s. Produkcja seryjna została rozpoczęła w 1973 roku w Zakładzie Sprzętu Ogniowego Priluki.
Przeznaczony do gaszenia pożarów statków powietrznych i konstrukcji na lotniskach. Pojazd zapewnia przewóz personelu straży pożarnej, sprzętu pożarniczego i środków gaśniczych; dostarczanie wody ze zbiornika, wodociągu lub zbiornika otwartego; piana powietrzno-mechaniczna przy użyciu środka spieniającego z własnego lub zewnętrznego pojemnika; gaśnicza kompozycja bromoetylowa, kompozycje proszkowe; prowadzenie prac zapewniających ewakuację pasażerów i członków załogi statku powietrznego ze strefy wypadku. W przeciwieństwie do pojazdów uruchamianych, główny wóz strażacki przybywa na miejsce pożaru na wezwanie. AA-60 można stosować w każdych warunkach klimatycznych przy temperaturze powietrza od -35 do +35°C.
W korpusie AA-60 znajdują się zbiorniki na wodę (11 000 l, w modelu 160.01 - 12 000 l) i środek pieniący (900 l), z tyłu znajduje się pompa PN-60. Pompa w modelu 160.01 napędzana jest autonomicznym silnikiem gaźnikowym ZIL-375 o mocy 180 KM. (zainstalowany w komorze pompy), dzięki czemu pompa może pracować w ruchu przy dowolnej prędkości. Aby zapewnić pracę w zimie, zbiorniki, pompa i silnik główny są wyposażone w elektryczny system ogrzewania. Aby zasilić system, a także innych odbiorców energii elektrycznej, w samochodzie zainstalowany jest generator. W przypadku awarii generatora istnieje system podgrzewania benzyny. Pod przednim zderzakiem zamontowane są 4 generatory piany GPS-600, a w tylnej części 2 generatory piany GPS-200. Połączony monitor z systemem sterowania i rurociągiem zasilającym jest zainstalowany z przodu pomiędzy kabinami. Sterowanie monitorem i generatorami piany pod zderzakiem odbywa się z kabiny kierowcy lub ręcznie. Do gaszenia pożarów w pomieszczeniach zamkniętych, kabinie i kabinie statku powietrznego pojazd wyposażony jest w 2 przenośne bromoetylowe instalacje gaśnicze SZhB-50 oraz gaśnicę proszkową OP-100. Do otwierania kadłuba służą 2 piły tarczowe PDS-400.

Produkcja seryjna AA-60 trwała do 1982 roku, kiedy to zastąpiono go bardziej zaawansowanym AA-70(7310)-220 .
Obrazek zwinięty kliknij aby rozwinąć ▼
0.12138819694519