Ferrari 308 GTB Group B [1983]

2
Numbers Built: 4 (of 11 Gr4)
Configuration: Tipo F106A V8 DOHC 32v
Location: Mid, transverse
Displacement: 2.927 l (178.6)
Aspiration: N/A (Bosch K-Jetronic fuel injection)
Power: 310 bhp (400 unofficial)
Gearbox: 5-speed manual
Drive: RWD
Weight: 980 kg

Ten model Ferrari przedstawiło w 1975 roku i nie miał on na celu rywalizować w rajdach. Nie było to też auto powstałe w celach homologacji wersji evo. Kilku prywaciarzy jednak upodobało sobie 308 i po zakupie postanowiło wyruszyć nim na asfalt Rajdowych Mistrzostw Świata. Kariera tego pojazdu w WRC sięgała dekadę - od Grupy 4 do Grupy B.

Ferrari w 1976 postarało się o homologację Gr4 aby zaspokoić bardziej usportowionych klientów marki. Dopiero potem nieśmiało padł pomysł o zbudowaniu specjalnej edycji 308 do rajdów. Ferrari już jednak uczestniczyło w Formule 1 i nie chciano poświęcać większych sił na nowy projekt, więc nawiązano współpracę z partnerem - Michelotto, uznaną firmą ze zdolnymi inżynierami. Ta, opracowała specjalny pakiet do tego modelu, wszystko w zgodzie z regulacjami Grupy 4. Zmiany zostały dokonane na 11 pojazdach.

Ciekawe jest, że oprócz zwykłego transferu z Grupy 4, 308 GTB dostało homologację do Grupy B jeszcze 3-krotnie - raz w '82 i dwa razy w '83. Wszystko to w celu zalegalizowania nowych części, jak panele z innych kompozytów, dopracowane sportowe elementy i różne wersje silnikowe. Zabieg ten pozwolił w Michelotto opracować drugą wersję pakietu sportowego - z ekranami z poliwęglanu i innymi opcjami wykorzystując bardziej pobłażliwe regulacje Grupy B. 4 klientów przyjechało dokonać zmian w ich pojazdach i zostało poniekąd rozczarowanych, bo auto w tej konfiguracji okazało się bardziej zawodne w porównaniu do poprzedniej.

Podobnie jak w przypadku M1, 308 GTB było drogie w startach i utrzymaniu - i pojawiło się tylko w 3 eventach z kalendarza WRC i to tylko wtedy, gdy krajowe zawody zbiegały się z międzynarodowymi. No dobra, w Monte Carlo Ferrari było 82, ale nie licząc tego jednorazowego błędu przy pracy, 308 kończyło najgorzej na 25 miejscu a w rękach Jean Claude'a Andrueta Korsyka zakończyła się 2 wynikiem dla Ferrari.

308 GTB nigdy nie jeździło w oficjalnym teamie z Maranello, tylko w prywatnych rękach podczas edycji Pucharu Europy i Pucharu Włoch a radziło sobie bardzo dobrze. W 1982 zmieniono zasady z Grupy 4 na Grupę B a pojazdy Ferrari uzbierały 4 zwycięstwa i 2 drugie miejsca w ERC oraz 6 podiów w IRC. W 1983 jednak do głosu doszła Lancia Rallye 037 i Ferrari zdołało wywalczyć tylko po jednym podium w ERC i IRC. Rok później staruszka zdołała uzbierać 6 podiów w Mistrzostwach Europy ale zawsze kończyła za Lancią. Były to ostatnie sukcesy tego modelu i nigdy potem nie wylądował on na podium a jego kariera odeszła w niepamięć.

Wszesne wyniki 308 GTB przekonały Ferrari do rajdowych projektów i tak rozpoczęły się prace nad 308 GT/M, świetnym 288 GTO wraz z jego wersją Evoluzione, która miała trafić do Grupy B oraz na tor, ale w 1986 nastąpił koniec GrB i marzenia się nie spełniły.
Ferrari 308 GTB Group B [1983]
0.043497085571289