Wbrew pozorom prawdziwe zdjęcie
2 l
2
Olympias (Olimpias) to triera należąca do Greckiej Marynarki Wojennej od 1987 roku.
Okręt został zbudowany w latach 1985-1987 przez stocznię w Pireusie. Służbę pełni od lata 1987 roku. Olympias to wspaniały przykład archeologii eksperymentalnej. Brązowy taran dziobowy waży 200 kg. Jest to kopia oryginalnego barana znajdującego się obecnie w muzeum archeologicznym w Pireusie. Okręt przeszedł liczne próby morskie. Jedną z ważniejszych były ćwiczenia z 1987 roku, w których uczestniczyło 170 wioślarzy-ochotników. Olympias osiągnęła prędkość 9 węzłów (17 km/h) i była w stanie wykonać skręty o 180 stopni w ciągu jednej minuty, po łuku nie szerszym niż 2,5 długości statku. Wyniki te, osiągnięte z niedoświadczoną, mieszaną załogą, sugerują, że starożytni historycy, tacy jak Tukidydes, nie przesadzali w kwestii zwrotności i szybkości trier. W 2004 roku okręt został wykorzystany do ceremonialnego transportu olimpijskiego płomienia z portu Kieratsini do głównego portu w Pireusie, gdy sztafeta olimpijska zbliżała się do Aten na Letnie Igrzyska Olimpijskie 2004.
Dane techniczne:
Wyporność: 47 ton
Długość: 36,9 m
Szerokość: 5,5 m
Zanurzenie: 1,25 m
Napęd: dwa duże kwadratowe żagle i 170 wioślarzy
Prędkość maksymalna (z wiosłami): powyżej 9 węzłów (17 km/h)
Oddziały: 14 (10 hoplitów + 4 łuczników)
Źródło
Świat Greków i Rzymian Facebook
Okręt został zbudowany w latach 1985-1987 przez stocznię w Pireusie. Służbę pełni od lata 1987 roku. Olympias to wspaniały przykład archeologii eksperymentalnej. Brązowy taran dziobowy waży 200 kg. Jest to kopia oryginalnego barana znajdującego się obecnie w muzeum archeologicznym w Pireusie. Okręt przeszedł liczne próby morskie. Jedną z ważniejszych były ćwiczenia z 1987 roku, w których uczestniczyło 170 wioślarzy-ochotników. Olympias osiągnęła prędkość 9 węzłów (17 km/h) i była w stanie wykonać skręty o 180 stopni w ciągu jednej minuty, po łuku nie szerszym niż 2,5 długości statku. Wyniki te, osiągnięte z niedoświadczoną, mieszaną załogą, sugerują, że starożytni historycy, tacy jak Tukidydes, nie przesadzali w kwestii zwrotności i szybkości trier. W 2004 roku okręt został wykorzystany do ceremonialnego transportu olimpijskiego płomienia z portu Kieratsini do głównego portu w Pireusie, gdy sztafeta olimpijska zbliżała się do Aten na Letnie Igrzyska Olimpijskie 2004.
Dane techniczne:
Wyporność: 47 ton
Długość: 36,9 m
Szerokość: 5,5 m
Zanurzenie: 1,25 m
Napęd: dwa duże kwadratowe żagle i 170 wioślarzy
Prędkość maksymalna (z wiosłami): powyżej 9 węzłów (17 km/h)
Oddziały: 14 (10 hoplitów + 4 łuczników)
Źródło
Świat Greków i Rzymian Facebook