Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3

0
Witam Państwa w trzeciej odsłonie dzidy o suwakach. Z racji ogromu informacji, które można by tu załączyć zdecydowałem się tylko na kilka zdań przy każdym pojeździe. O więcej szczegółów zapraszam do dyskusji w komentarzach.

Lubelskie tramwaje – Trolejbusy. Obraz namalowany przez studentów wydziału artystycznego UMCS Lublin, wisiał na ścianie niestniejącej już hali napraw na zajezdni Helenów.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Kolejnym pojazdem eksploatowanym w MPK Lublin był Jelcz M121E. Pierwszy zaliczany do niskopodłogowców, choć tylko w części przedniej i środkowej. Na tył prowadziły dwa stopnie.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej Jelcz M121E na ulicy Lipowej.

Trolejbus złożony w został w MPK. Do napędu trolejbusu wykorzystano tranzystorowe sterowanie IGBT opracowane przez Instytut Elektrotechniki. W 2014 r. niskopodłogowego Jelcza sprzedano na Ukrainę do Łucka. Jelcz #3818 był pojazdem o specjalnej roli w historii lubelskiego taboru trolejbusowego - był to zarówno pierwszy wprowadzony do ruchu niskopodłogowiec, jak i pierwszy wycofany, po zaledwie 13 latach eksploatacji. Niestety był pojazdem awaryjnym i skomplikowanym. Był też ostatnim trolejbusem w wygiętym, żółto-czerwono-zielonym malowaniu. Jelcz M121E ważył 10,2 tony, miał 32 miejsca siedzące, 12 m długości oraz napęd tranzystorowy z silnikiem prądu stałego o mocy 110 kW. Trolejbus od 2014 roku jest na Ukrainie. Został przebudowany na napęd oporowy.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej Jelcz M121E na Alejach Kraśnickich. W oryginalnym malowaniu i oznakowaniu „EKO-BUS” oraz z drabinką.

W 2001 roku, kiedy to przeprowadzano fizyczną likwidację linii do Piaseczna wraz ze sprzedażą taboru, MPK zakupiło 19 warszawskich trolejbusów typu PR110E. Kilka z nich od razu pocięto na części, pozostałe stopniowo remontowano. Na ich karoseriach powstały trolejbusy Jelcz PR110AC – pierwsze w Polsce trolejbusy z napędem asynchronicznym i to napędem polskiej konstrukcji. Zabudowę pojazdu nowoczesną aparaturą całkowicie wykonano w MPK Lublin.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej Jelcz PR110AC na zajezdni Helenów. Napęd Enika.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej Jelcz PR110AC na Alei J. Piłsudskiego. Napęd Medcom.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej Jelcz PR110AC na ulicy Kunickiego. Napęd IEL. Był to też pierwszy w Lublinie testowo złożony trolejbus z zasilaniem autonomicznym. Zastosowano w nim dwa zasobniki energii. Pierwszym z nich był zasobnik kondensatorowy o wysokiej pojemności, równej 0,7 kWh (kondensatory dużej pojemności są zwane superkondensatorami. Drugim zasobnikiem, wykonanym już na życzenie MPK Lublin, był zasobnik akumulatorowy wykonany z baterii akumulatorów o mocy 7 kWh.
Trolejbusy PR110AC ważyły 10,10 tony, miały 36 miejsc siedzących, mierzyły 12 m długości oraz posiadały napęd asynchroniczny z silnikiem o mocy 170 kW.

Solaris 12M – pierwszy trolejbus marki Solaris z zabudowanym polskim napędem asynchronicznym. W pełni niskopodłogowe, nowoczesne nadwozie, elegancka stylistyka wnętrza, wygodne, miękkie fotele, szerokie przejścia między rzędami siedzeń stanowiły zupełnie nową jakość w polskim taborze trolejbusowym.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej Solaris 12M na ulicy Mełgiewskiej.

MPK Lublin posiadała w sumie trzy pojazdy tego typu. Z czego dwa zostały złożone przez MPK. Posiadał całkowicie niskopodłogowe nadwozie, wykonane ze stali nierdzewnej i z tworzyw sztucznych. Silnik umieszczony jest pośrodku, między osiami, po lewej stronie trolejbusu. Zastępuje ono zabudowę wieżową w tylnej części, co przekłada się na większą powierzchnię przeszkloną. Dodatkowo, masa jest równomierniej rozłożona na obie osie. Trolejbus posiada przyciemnione szyby boczne i duże okna przesuwane. W środku jest tylko 28 miejsc siedzących, w celu płacenia niższej stawki podatku od środków transportu. Dane: masa: 11,44 tony, 28 miejsc siedzących, 12 m długości, napęd asynchroniczny z silnikiem 170 kW. Dwa z nich zostały wydzierżawione pod koniec 2020 roku przez Tyskie Linie Trolejbusowe, a trzeci został sprzedany na Ukrainę w 2023.

Kolejnym Solarisem z napędem asynchronicznym eksploatowanym w Lublinie był Solaris Trollino 12AC z napędem Cegelec produkcji czeskiej. Polski napęd nie mógł być zastosowany ze względu na warunki przetargu (minimum 3 letni okres eksploatacji rozwiązań na rynku). Trolejbus nie był własnością MPK Lublin, należał urzędu miasta. Parametrami nie różnił się od swojego poprzednika.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej Trolejbus Solaris Trollino 12AC na rondzie Nauczycieli Tajnego Nauczania (Zana-Wileńska).

Ten pojazd został zakupiony w projekcie dotyczącym budowy trakcji nad ulicą Orkana, przez co obsługiwał tylko linię 153 przez czas trwałości projektu. Eksploatowany w latach 2008-2015. W 2023 roku został sprzedany na Ukrainę.
Wnętrze T12AC:
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Białorusko-Polska hybryda MAZ 203T. MPK zakupiło nadwozie autobusu MAZ 203 oraz polski zestaw napędu Medcom z silnikiem asynchronicznym. Pojazd został złożony i shomologowany przez MPK Lublin. Wnętrze trolejbusu utrzymane jest w szarej tonacji i prezentuje się przyzwoicie. Kabinę kierowcy wykonano jako w pełni wydzieloną, wyprowadzoną do pierwszego skrzydła drzwi. Posiada ona również charakterystyczne oddzielne drzwi do przestrzeni pasażerskiej, przypominające kształtem drzwi w statkach morskich. Drzwi pojazdu miały, jak przystało na wschodnią stylistykę po dwie poręcze na skrzydło.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej MAZ 203T na pętli przy ulicy Mełgiewskiej.

Trolejbus jako jedyny z całej floty nie był pomalowany, lecz oklejony w barwy miejskie. Eksploatowany był w latach 2010-2015. W 2022 został przekazany do ćwiczeń straży pożarnej, tego samego roku został sprzedany celem złomowania i odzyskania części. Panowie strażacy bawili się wyśmienicie :D 
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Powyżej wnętrze MAZa 203T. Z charakterystycznymi drzwiami kabiny kierowcy. A tu tuż przed wysyłką na złomowanie:
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Bonus, jak wygląda wysyłka trolejbusa do nabywcy.
Lubelskie tramwaje – Trolejbusy 3
Kontynuacja niebawem
0.095187902450562