Lada 2105 VFTS group B [1982]
Motoryzacja
5 l
1
Numbers Built: 30
Configuration: l4
Location: Front, longitudinal
Displacement: 1.568 l (95.6)
Aspiration: N/A
Power: 160 bhp
Gearbox: 5-Speed Manual
Drive: RWD
W 1979 z fabryki na Litwie wyjechała Łada 2105 VFTS i w 3 lata później dostała homologację do najbardziej pop*erdolonych rajdów jakie ludzkość wymyśliła. Wyścigowe Łady uchodziły za proste i łatwe w naprawie. Oferowały dobrą moc za niską cenę.
Przy silniku z pierwszej rajdowej Łady - modelu 1600 - trochę pogrzebano i ilość koni wzrosła dwukrotnie a niewielka pojemność pozwalała na starty w klasie B/10 (dla pojazdów 1,3-1,6l) gdzie Łada niszczyła każdego. A samochód dalej usprawniano... W 1985 poprawiono tylne zawieszenie a rok później zmieniono skrzynię biegów - na taką niby pok*rwioną, gdzie 1-szy bieg był z prawej nad wstecznym a reszta była jak w przekładni 4-biegowej - ale tak naprawdę, to jedynki w rajdach się nie używa a żeby wrzucać wyższe nie trzeba było krzyżować, bo były naprzeciw, więc miało to sens. Dodano też części z aluminium i innych lekkich materiałów.
W WRC jeździło ich niewiele ale taki Rajd Finlandii w Grupie B/10 to zniszczyła po całości zajmując 6 pierwszych miejsc w swojej klasie a ruski kierownik skończył na 18 miejscu (1 w swej klasie). I to w czasach rywalizacji Lancii, Toyot, Fordów i Audi. Więcej sukcesów jednak Łada odniosła na wschodnioeuropejskich mistrzostwach, gdzie niszczyła raz za razem.
Ostatnia 2105 VFTS wyjechała z fabryki w 1990 roku a było ich razem 30. Koniec Grupy B nie uderzył Łady tak mocno, gdyż ścigała się ona w niższej klasie tych rozgrywek, więc dalej mogła jeździć aż do zakończenia homologacji w 1991. Auto zostało pokochane przez kraje wschodu i często można zobaczyć repliki tego pojazdu - niektóre wciąż zapier*dalające w mistrzostwach np. Węgier. Inżynierowie Łady próbowali też swoich sił przy innym projekcie sportowym z Grupy S, ale ta została skasowana, choć około 30 pojazdów już zostało przygotowanych...
Configuration: l4
Location: Front, longitudinal
Displacement: 1.568 l (95.6)
Aspiration: N/A
Power: 160 bhp
Gearbox: 5-Speed Manual
Drive: RWD
W 1979 z fabryki na Litwie wyjechała Łada 2105 VFTS i w 3 lata później dostała homologację do najbardziej pop*erdolonych rajdów jakie ludzkość wymyśliła. Wyścigowe Łady uchodziły za proste i łatwe w naprawie. Oferowały dobrą moc za niską cenę.
Przy silniku z pierwszej rajdowej Łady - modelu 1600 - trochę pogrzebano i ilość koni wzrosła dwukrotnie a niewielka pojemność pozwalała na starty w klasie B/10 (dla pojazdów 1,3-1,6l) gdzie Łada niszczyła każdego. A samochód dalej usprawniano... W 1985 poprawiono tylne zawieszenie a rok później zmieniono skrzynię biegów - na taką niby pok*rwioną, gdzie 1-szy bieg był z prawej nad wstecznym a reszta była jak w przekładni 4-biegowej - ale tak naprawdę, to jedynki w rajdach się nie używa a żeby wrzucać wyższe nie trzeba było krzyżować, bo były naprzeciw, więc miało to sens. Dodano też części z aluminium i innych lekkich materiałów.
W WRC jeździło ich niewiele ale taki Rajd Finlandii w Grupie B/10 to zniszczyła po całości zajmując 6 pierwszych miejsc w swojej klasie a ruski kierownik skończył na 18 miejscu (1 w swej klasie). I to w czasach rywalizacji Lancii, Toyot, Fordów i Audi. Więcej sukcesów jednak Łada odniosła na wschodnioeuropejskich mistrzostwach, gdzie niszczyła raz za razem.
Ostatnia 2105 VFTS wyjechała z fabryki w 1990 roku a było ich razem 30. Koniec Grupy B nie uderzył Łady tak mocno, gdyż ścigała się ona w niższej klasie tych rozgrywek, więc dalej mogła jeździć aż do zakończenia homologacji w 1991. Auto zostało pokochane przez kraje wschodu i często można zobaczyć repliki tego pojazdu - niektóre wciąż zapier*dalające w mistrzostwach np. Węgier. Inżynierowie Łady próbowali też swoich sił przy innym projekcie sportowym z Grupy S, ale ta została skasowana, choć około 30 pojazdów już zostało przygotowanych...